Rekonstrukce ZŠ Východní
02.1 | Varnsdorf
02.2 | Autor: Radomír Grafek
02.3 | Spolupráce: Miroslav Kudrna ml., Zdeněk Navrátil
02.4 | Studie: 2020
02.5 | Projekt: –
02.6 | Realizace: –
Cílem tohoto architektonického návrhu je, kromě splnění požadovaného zadání na zvýšení stávající kapacity školy, ověřit a ukázat zadavateli, ale i vedení města Varnsdorf možnosti, na základě kterých by mohlo dojít k vytvoření soudobého moderního školního objektu, který by splňoval nároky kladené na tyto stavby a vzdělávací instituce v 21. století, při zachování a zlepšení kapacitních, funkčních, provozně-ekonomických, ekologických, ale i architektonicko-estetických kritérií do dalších let. Dalším cílem pak bylo navrhnout dům, resp. školní objekt, jako moderní komunitní centrum, jenž by v sobě jednak zrcadlil aktuální potřeby dnešní doby a podpořil tak svým architektonickým ztvárněním nároky kladené na dnešní výuku dětí jako je: otevřenost, dialog, komunikace, kreativita, interaktivní a polytechnická výchova, životní prostředí atd., ale i na mimoškolní a zájmově kulturní činnost, přičemž svou propojeností a provázaností s přilehlým veřejným prostorem a veřejnou zelení se pak stane i větší součástí města Varnsdorf.
Postupným vývojem této studie, kdy se v prvopočátku koncepčních prací nejprve uvažovalo i o nějakém jiném smysluplném využití objektu stávající tělocvičny, resp. o využití stávajících podkrovních prostorů školy na učebny, se však dospělo k názoru, že se další koncepce tohoto návrhu bude ubírat zcela jiným směrem. Tím tak dojde k vybudování zcela nového objektu, jenž bude tvořit propojením se stávající budovou školy jeden funkční architektonický celek. V tomto návrhu se proto uvažuje s myšlenkou, že se stávající objekt kapacitně, ale i stavebně nevyhovující tělocvičny, včetně proskleného propojovacího krčku snese a na místo nich pak bude postaven zcela nový pavilon školy, který spolu s novým propojovacím traktem a novými přístavbami tělocvičny a hygienického zázemí vytvoří dostatečně velikou kapacitu pro požadovaný stavební program. Zároveň však spolu se stávající budovou školy a nově vzniklým zeleným dvorem s amfiteátrem vytvoří přívětivé a hravé prostředí plné světla, jenž svou otevřeností a vzdušností podpoří myšlení, vzájemnou komunikaci, estetické cítění a kreativitu jak dětí, tak i ostatních uživatelů a návštěvníků školy…