Soutěžní návrh rozhledny
02.1 | Špičák, Varnsdorf
02.2 | Autor: Radomír Grafek, Klára Jančová
02.3 | Spolupráce: Zdeněk Navrátil, Daniel Koloc, Ing. Jan Kucharík, Ing. Arch. Bretislav Hecko
02.4 | Studie: 2015
02.5 | Projekt: –
02.6 | Realizace: –
„Z „memoriálních“ cihelných „hradeb“ – zchátralých časem, popsaných přírodními živly – roste kostra – vzpínající se kovové tyče. Vzpínají se přibližujíc k sobě. Rostou a tyčí se jako větve stromů v okolí. Kostra není nahá, není oblečená. Má oděv Chytré Horákyně utkaný kovovým pavoukem, posetý zelenými šperky. Vnitřnosti má klikaté, kovové a rostlinné nesoucí plody. Její hranaté tělo s vnitřní klikatou cestou vytváří souznící kontrast mužského a ženského aspektu.“ …
Jedna z hlavních myšlenek pro nás byla vtisknout návrhu rozhledny (která by patřila na Špičák do Varnsdorfu) originální a na míru šitou – jak vizuální, tak vnitřní – podobu. Po prozkoumání místa a se znalostmi z minulosti jsme se nechali vést námi specifickými prvky a hodnotami tohoto místa a vytvořili mu speciální „příběh“.
„Příběh“ vycházející z klikatící se cesty vedoucí k místu a jí náležícímu „poutníku“.
„Poutníku“ jakožto tématu běžného člověka…jdoucího světem…hledajícího poznání a lásku…přicházejícího na místo…nacházejícího povznesení, nadhled, krásu, osvěžení…již vyrovnaného…a poté navracejícího se zpět do reality běžného života a bytí sebe sama.
Návrh se snaží přistupovat k místu citlivě, jak po materiálové, tvarové, ale i po stránce způsobu provedení stavby. Také s ohledem na finanční náročnost.
Analýza historie místa a místa samotného nabídla tyto hlavní témata, která obsahuje závěrečný koncept rozhledny Špičák:
– POUČENÍ Z HISTORIE – v místě již v historii stály dvě stavby – hmotné objekty (převážně dřevěného a cihelného charakteru) – vyhořely
– POVĚST – Některé návštěvníky na kopec Špičák přitahuje fakt vnímání silné pozitivní energie – traduje se, že je zde umístěn tzv. modrý kámen – ať už je tomu jakkoliv, návrh se snaží charakter relaxačního/meditativního stávajícího prostředí umocnit nikoliv potlačit
– RESPEKTABILITA K MÍSTU – návrh se snaží respektovat místo ve stávajícím přírodním stavu (co se týče rozsahu zásahů, materiálové stránce stavby, „Memento“ místa)
– ŠPIČÁK – volba tvaru stavby byla ovlivněna inspirací z názvu kopce Špičáku a také širším kontextem v panoramatu působícím pospolu s rozhlednou na Hrádku a její špičatou věží
– …PYRAMIDA – v souvislosti špičatého tvaru Špičáku a pro podpoření energie místa
– KLIKATÍCÍ SE CESTA K VRCHOLU – klikatící se cesta/stezka je návrhem prodloužena (stoupá a klikatí se, vyzvedává pozorovatele do vyšší polohy pro větší prožitek)
– …RAMPA A SCHODIŠTĚ – návaznost na již zmíněnou klikatící se cestu přítomnou a její prodloužení k vrcholu
– BÁSEŇ – v místě vrcholu rozhledny „poutník“ nachází vypálenou do podhledu lesknoucí se špice také báseň od Olgy Scheinplflugové – Štěstí: „Zastav se, vydechni, nepospíchej, není kam, něco krásného si mysli nebo říkej, zvrať hlavu ke hvězdám, čas zůstane stát, jak vodní hladina, jen střípky myšlenek ji rozčeří, a bůh pomalu začíná se zjevovat i tomu kdo v něho nevěří, tak pohleď na nebe a polituj zem zmučenou spěchem a zmatkem, tu chvíli klidu nazvi svým životem, tu chvíli života – svátkem.
– STROM A POPÍNAVÉ ROSTLINY – symbol jabloně uvnitř pnoucího se hada schodiště…ku pomoci harmonizace člověkem vytvořeného, minimalistického zásahu s okolním přírodním prostředím
… „Před poutníkem se tyčí biblická halucinace hada stoupajícího z útrob „memoriálu“ stáčejícího se kol jabloně nesoucí plody. Hada uzavřeného avšak přístupného. Možnost volby stoupání do výšin.“…
Rozhledna Špičák by měla „poutníku“ poskytnout podporu pro větší prožitek, nejen co se jeho fyzické stránky týče, ale také duševního hlediska.